Sång och lägerbål ...

... är två av den fantastiska gårdagens ingredienser. Först var det dock dags för första sdammankomsten i den intressegrupp man har valt så efter frukost begav jag mig till Ateljén (ett rum i "gamla" folkhögskolebyggnaden där Furubodas bibliotek förut har legat) för att träffa de andra deltagarna som valt samma grupp. Dagens första uppgift var att vi två och två fick måla porträtt av varandra. Jag målade av en deltagare  som heter Johanna Persson och är från Lund och hon målade av mig. Vi blev båda nöjda med våra respektive målningar och jag kan säga att jag även gillar de andra målningar som skapades. Därefter hade de ansvariga ledarna, Johanna Håkansson och Erik Hyvönen, ordnat fram diverse material som kritor och vattenfärg så det var bara att fortsätta skapa. För min del resulterade det i två akvarellmålningar och en kritteckning.
  Efter lunch var det ganska lugnt fram till kvart i två då jag träffade Erik igen, denna gång i aulan för att öva mitt nummer till Solskenstimmen. "Du Måste Finnas" är en fantastisk låt, dock inte världens enklaste men både Erik och jag tyckte att det gick bra att öva. Vid fyratiden samlades vi allihop vid utescenen för att invänta dagens första Solskenstimme. Aktiviteten började med allsång och därefter rullade programmet på med tävlingar och mer allsång. När vi allihop hade sjungit Ted Gärdestads "Sol, Vind Och Vatten" var det dags för mig att inta scenen. Det gick oväntat bra att sjunga och även publiken verkade nöjd. Efter Solskenstimmen var det dags för middag och därefter var det bara att vänta på att klockan skulle bli halv åtta så att det blev dags att bege sig mot Friluftsaulan där detta program ägde rum. När vi allihop kom dit var en del stolar uppställda (förutom de fasta träbänkar som redan finns där) och för at skapa extra stämning hade en brasa tänts nära scenen. Kvällens program startade och vi fick vara med om mycket roligt. Förutom allsång (igen!) så spelade fyra ledare den klassiska filminspelningssketchen som jag och många med mig har sett ett antal gånger men som är lika rolig varje gång. En ledare agerade regissör medan de andra tre var skådespelare. I vanlig ordning började det med att aktörerna spelade sketchen varefter regissören sa: "Nej, det var inte bra!" varefter aktörerna fick spela sketchen annorlunda. Det blev två omtagningar varav den första var opera och den andra Star Wars. Naturligtvis var vi flera i publiken so skrattade åt detta.
  När programmet i Friluftsaulan var slut var det dags att återvända till folkhögskolan där vi alla samlades i matsalen där det serverades kvällsfika. Efter kvällsfikat var det dags för Youtube.karaoke. Jag tillhörde naturligtvis dem som valde att delta och låten jag sjöng var "Story Of A Heart" som Benny Anderssons Orkester har spelat in. Lite senare stod jag och Jörgen och snackade och han sa att han gillade mitt nummer på dagens Solskenstimme men att han personligen tycker att mina tolkningar av Carl Lösnitz' låtar är ännu bättre :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0