Två CD-skivor, "Fantastiskt" och "Tappa inte modet" med Jörgen Lithell

Dessa två skivor beställde jag samtidigt från affären "Nya Musik" i Jönköping så därför bestämde jag mig för att skriva om dem båda i en och samma recension. Jag vill dock börja med att återge vad en kvinna bosatt utanför Värnamo skrev på sin blogg hösten 2014 när Jörgen var och spelade i Kärda kyrka i Forshedabygdens församling:
"Vi hade en fartfylld gudstjänst i Kärda i lördags med Jörgen Lithell, barnentertainer från Kumla (...) På kvällen hade vi uppträde i Kärda kyrka då barnen och vi sjöng. Och det var tryck ska ni veta. När vi drog igång 'Skrotsången' var det högt i tak."
  Låt mig tillägga att jag, efter att ha varit deltagare på ett antal läger där Jörgen ingått i ledarteamet, förstår precis vad skribenten menar. När man ser Jörgen "in action" så märks det att han trivs på scenen och denna glädje sprids till publiken. Jörgen är frilansande musiker och spelar en hel del musik av artister som Tomas Ledin och Sting för att bara nämna två. Vi som har haft förmånen att lyssna till honom under Furubodalägren har hört honom spela låtar av bland annat dessa två, och jag kan säga att han levererar hundra procent eller mer varje gång.
  På dessa två skivor är det Jörgen som har skrivit text och melodi till samtliga låtar. För att börja med skivan "Fantastiskt", som spelades in 2005, så kan jag sammanfatta mitt intryck med att den innehåller tolv fantastiska låtar med lika fantastiska arrangemang. Jörgen spelade vid ett tillfälle skivans sjätte låt, "Skrotsången" när han var med som ledare på Solskensvecka 2 på Furuboda sommaren 2010. Detta är en medryckande upptempolåt som handlar om att alla lever i gemenskap tillsammans med Jesus:
 
"Vi är som bilar som hamnat på en skrotgård
där alla behöver varann,
som bilar på världens bästa skrotgård,
för Jesus är skrotens högste man!"
 
Just tron på Jesus är ett återkommande tema i många av skivans låtar, exempelvis i låten "Ja, ja jag vet" och den avslutande balladen "Ro hos dig". Min favorit av skivans låtar är "Hjältar" som uppmanar oss till att ha modet att säga ifrån om någon behandlas illa. Det är en stark låt med ett starkt budskap. Som helhet är skivan just fantastisk. Här finns både snabba och lite lugnare låtar. Varje låt har något som gör just den unik och grymt bra. De fantastiska arrangemangen är gjorda av Pehr Hagerius som är en av Jörgens närmsta vänner.
  Även på skivan "Tappa inte modet" får vi höra idel fantastiska låtar. "Tappa inte modet, även om det känns tungt, även om det känns jobbigt ibland", sjunger Jörgen i skivans inledande låt som även har givit denna skiva sitt namn. Även på denna skiva är låttexterna fantastiska och hoppfulla. Här vill jag särskilt nämna låtarna "Bryr sig", om att Jesus bryr sig om oss, och "Älskad", om att man tar sig igenom bekymmer bara man är älskad av någon. Trots att jag tycker att låtarna även på denna skiva håller toppkvalité så har jag även här en personlig favorit, nämligen balladen "Jag vill be". Som bonusspår på denna skiva hittar vi "Blommor" som även ingår som inledningsspår på "Fantastiskt".
  Jag vill även passa på att säga något om Jörgens personliga och fantastiska röst. Han är en mycket duktig sångare och levererar hundrafemtioprocentigt både upptempolåtar och lugnare låtar. Det här är helt enkelt låtar att bli glad av.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0