CD, "Hopp Och Förtröstan". Blandade artister

Jag vill hemskt gärna tipsa om en helt underbar CD som jag köpte vid mitt senaste besök på Furuboda. "Hopp Och Förtröstan" är en fantastisk blandning av "vacker musik som väcker tankar" som det står på konvolutets framsida. Lasse Berghagen, en av vår tids allra främsta låtskrivare, har skrivit text till två av skivans låtar, "Till En Fader" samt "Bara Lite Längtan", vilka båda har fått underbart vackra melodier av den finlandssvenske kompositören Thomas Enroth (som för övrigt också skriver låtar ihop med Carl Lösnitz). "Till En Fader" sjungs av Helene Nyberg - som är Thomas' fru - och denna låt har hon även framfört i det finska programmet "Fångad Av En Sång". Temat i "Till En Fader" är en persons kärlek till sin till åren komna pappa. Just denna låt berör mig väldigt mycket. Låten "Bara Lite Längtan", som även den är underbart vacker, sjungs av Lasse Berghagen.Thomas Enroth har även skrivit såväl text som musik till skivans avslutande spår, balladen "Ett Litet Ljus" där vi hör Helene Nyberg i duett med Henrik Åberg, han som i mitten av 1990-talet imiterade Elvis i TV 4:s program "Sikta Mot Stjärnorna".
  Även Carl Lösnitz har med två låtar på denna skiva. Den ena av dessa, den medryckande countrylåten "Det Finns Änglar", ingår även på skivan "Tio Spår" som gavs ut 2002. Den andra låten framförs av Paul Skoog och är en upptempolåt med titeln "Han Vill Leda Dig". Denna låt, som handlar om tro på Guds närvaro, är även den medryckande och den passar Paul grymt bra, han gör den på ett fantastiskt sätt. Bland skivans övriga låtar hittar vi exempelvis "Hallelujah" i Christer Sjögrens version samt "Jag Vill Tacka Livet" som framförs av Arja Saijonmaa. Sammantaget 'är detta en fantastisk skiva som jag blir glad av att lyssna på.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0