Skriv under du också!

En nära vän till mig, Mikael Andersson som är författare till boken  "Armlös, benlös men inte hopplös", har på sidan http://www.skrivunder.com startat en namninsamling där syftet är att få politikerna att "Uppgradera personlig assistans till 2000-talet" - det ni just läste inom citationstecken är namnet på en nystartad grupp på Facebook och det är Mikael som har startat även den. Jag kommer nedan att göra en beskrivning i mycket korta drag eftersom jag själv inte är så insatt i frågan. 
  För att en person med stora och varaktiga funktionsnedsättningar ska ha rätt till att Försäkringskassan ger ekonomisk ersättning för assistans, så kallad assistansersättning, måste behovet av hjälp med "grundläggande behov" vara 20 timmar per vecka eller högre. Anledningen till att namninsamlingen och FB-gruppen har startats är att Försäkringskassan idag gör en mycket snäv bedömning av  vad som räknas som grundläggande behov. Ett exempel: när det gäller måltider är det bara själva förandet av maten till munnen som räknas som grundläggande behov och assistansersättning från FK ges i samband med måltider endast om en person inte klarar av att äta själv, således räknas varken tillagning av mat, servering, sönderdelning av mat eller att plocka undan och diska efteråt, som ett grundläggande behov. För mer information kan ni gå in på den sida jag nämnde i början av det här inlägget, där beskrivs det hela mer utförligt.
 
Jag har skrivit under. Gör det du också!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0