"Pojken Och Brevet"...

... är en låt från 2003 där Calle Lösnitz har skrivit den fantastiska texten och Calles norska kompis Arnstein Roch Överland har skrivit den lika fantastiska melodin. Paul Skoog spelade in låten på sin skiva "Du Vet Väl Om Att Du Är Värdefull" och jag vet inte hur mänga gånger jag har lyssnat på låten eller för den delen sjungit med, just för att jag gillar låten så himla mycket :) När Calle Lösnitz skrev texten inspirerades han av sin barndom; han växte upp i det lilla kustsamhället Stocken i Bohuslän.
 
Vid ett litet hus vid havet
där vinden jämt drar fram
satt en liten fiskarpojke
och såg ut över sin hamn.
Han har funnit nåt vid stranden
- en flaska med ett brev.
Han höll det hårt i handen
och han läste vad flickan skrev.
 
Sen lika fort som tanken
han satt i båten sin
och ut för fulla segel
"Den flickan ska bli min!"
Han såg den egna hamnen
försvinna bakom sig.
Han höll så hårt i brevet.
"Kanske hon vill ha just mig?"
 
Det går vita gäss på havet,
det kan storma här iband,
men den pojke som får brevet
- ja, han är välkommen iland.
Jag har väntat här så länge
på en vän att hålla av,
så segla du, min främling,
segla över detta hav!
 
Sen efter några timmar
när solen just gått ner,
då närmar han sig stranden
och flickan då han ser.
Han vinkar ifrån båten
och skyndar sig iland.
Han visar henne brevet
och han fattar hennes hand.
 
Det går vita gäss på havet,
det kan storma här ibland,
men den pojke som får brevet
- ja, han är välkommen iland.
Jag har väntat här så länge
på en vän att hålla av,
så segla du, min främling,
segla över detta hav,
så segla du, min främling,
segla över detta hav!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0