En fantastisk kväll!

Så kan man enligt mig sammanfatta gårdagskvällen som var sista kvällen på Solskensvecka 2 2013. Kvällsprogrammet var "Talang" och vi var ett tiotal deltagare som anmält oss. För att ha god tid på mig att fixa till mig inför kvällen lämnade jag middagssnacket med vännerna när klockan var lite över sex. När jag kom till aulan där programmet skulle äga rum höll ledarna på att fixa i ordning det sista så vi som redan hade anlänt fick vänta utanför. Vid halv åtta blev vi insläppta och då hade ledarna pyntat aulan med glittergirlanger och de dekorationer som vi i skapandegruppen tillverkade för några dagar sedan. Kvällen inleddes med att Sara Wallberg, som var programpresentatör, introducerade juryn som bestod av "Carola Häggkvist" (Johanna), "den sura clownen" (Lina) samt "Markoolio" (Jacob). (Att "den sure clownen" tog plats i juryn berodde på, fick jag veta senare, att ingen av ledarna ville axla rollen som Bert Karlsson.) Längst bak i aulan fanns "green room" där vi som skulle uppträda tog plats. På en whiteboardtavla hade ledarna skrivit kvällens startordning och jag var nummer 2 så när den första deltagaren framförde sitt nummer var det dags för mig att göra mig redo för att sjunga "Pojken Och Brevet". Jag var mer än nöjd med mitt framträdande och reaktionerna från juryn blev som följer: "Carola" tyckte att jag verkligen "förmedlade en atmosfär", "den sure clownen" gillade inte det (men det var ju för allt i världen bara skådespeleri så vad annat kunde man göra än att skratta?) och "Markoolio" tyckte att "det kändes fräscht". Sedan rullade programmet på med de återstående bidragen, bland annat framförde Sara Jordansson en egenskriven låt om en av sina assistenter och hur det kändes när denna assistent lämnade jordelivet efter en tids sjukdom. En annan deltagare jag vill nämna är Ylva Sundholm som framförde en jättebra version av Loreens "Euphoria".
  När alla deltagare hade framfört sina nummer röstade publiken på de olika bidragen för att man skulle kunna utse kvällens vinnare. Därefter var det dags för lite pausunderhållning som bestod i att de ledare som hade hand om kvällsprogrammet, intog scenen iförda djurkostymer och dansade till "Gangnam Style". Sedan offentliggjordes resultatet och det visade sig att den som fått flest röster var Sara Jordansson. Det var hon verkligen värd tycker jag, låten hon framförde var nämligen väldigt bra. Jag fick dock en hel del positiva kommentarer av publiken för mitt framträdande och jag var som sagt jättenöjd själv. Lägerledaren Lina - som spelade juryns sure clown - sa till mig efteråt att hon tycker att jag verkligen har utvecklats på scenen och att hon gillade mitt scenspråk. Också Jörgen var jättenöjd med min insats visade det sig sedan när jag träffade på honom vid utescenen:
- Hej! Linda - vilket drag, du gjorde ju det här jättebra!
- Tack, sa jag. Jag var faktiskt nöjd jag med!
Jörgen fortsatte:
- Och hur går det sedan då - får pojken flickan, eller?
- Hmm, sa jag för så långt hade jag själv inte tänkt. Jag vet faktiskt inte men jag kan ju skicka ett meddelande till Calle Lösnitz på Facebook och fråga ...
Har i efterhand funderat lite grann på det där sista Jörgen sa. Menar han verkligen att jag var så övertygande på scenen så är det ju bara att tacka och ta emot :) Blev faktiskt - om sanningen ska fram och det ska den - glad över den kommentaren eftersom jag själv tycker att den låt jag hade valt är en låt som verkligen berör på djupet. Jag framförde samma låt när vi hade "Sikta Mot Stjärnorna" på ett Furubodaläger 2006 och fick då minst en i publiken - en personlig assistent till en lägerdeltagare - att börja gråta.
Vid kvällsfikat hann jag även med att småprata lite med Jacob som hade spelat "Markoolio" i kvällens jury. Också han tyckte att jag hade gjort jättebra ifrån mig, även om det också fanns annat han hade blivit imponerad av:
- Du golvade verkligen mig häromdagen med "Sodom Och Gomorra"!
- Tack, sa jag. Vilket var bäst då, "Pojken Och Brevet" som jag framförde nu ikväll eller "Sodom Och Gomorra"?
- Tja, sa Jacob, det kan man nog inte säga eftersom låtarna är så olika, "Sodom Och Gomorra" är ju en låt som är rolig medan "Pojken Och Brevet" har ett större djup.
- Jag håller faktiskt med dig där, sa jag. Det är bara kul att visa upp olika sidor när man uppträder.
När jag skriver detta har vi allihop pckat ur våra rum och om en halvtimme är det dags för lägeravslutning i aulan. Det blir som vanligt sorgligt att lämna vännerna men jag hoppas att vi ses igen :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0