R.I.P Ernst Skoog 1920 - 2010

Så har beskedet kommit - Furubodas grundare Ernst Skoog har lämnat jordelivet. Om drygt tre månader skulle han ha fyllt 91 år.
  Liksom fallet var med Ella Skoog, som gick bort för cirka ett år sedan, har jag  lärt känna Ernst under mina många lägervistelser på Furuboda. Jag tror att när Furuboda började byggas i början av 60-talet hade varken Ernst eller Ella en aning om vilket otroligt populärt ställe det skulle komma att bli - året runt, inte bara som folkhögskola utan även rekreations- och lägergård. I skrivande stund har jag faktiskt vistats på Furuboda inte mindre än 15 somrar i rad. Har man varit på Furuboda en gång vill man tillbaka. Många är de vänner jag har lärt känna genom Furuboda och som jag nu har kontakt med, både lägerdeltagare och -ledare. Vi är också många som känner saknad efter Ernst, men vi vet - eller tror - att han nu har återförenats med sin älskade Ella.
  Varje sommar sedan 1996 har lägervistelserna på Furuboda varit något jag sett fram emot väldigt mycket. Dessa vistelser har inneburit en hel del skratt, en del sena kvällar - och som sagt många nya bekantskaper. Detta är något jag delar med många, många andra som har besökt Furuboda, antingen som elever på folkhögskolan, som deltagare i sommarlägren och rekreationsveckorna - eller vem som helst som besöker Furuboda när som helst under året. Jag vill avsluta med att citera det Furuboda skriver på sin hemsida: "Tack Ernst!" En sak är säker: Furuboda kommer alltid att symbolisera något av det bästa som finns, både för mig och alla vänner jag har lärt känna genom Furuboda :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0