Föreläsning i dag

Det blev en tidig morgon i dag igen eftersom det var dags att bege sig till Lund för föreläsning. Huvudämnet för dagen var talkommunikation och fonetik - den ena av två parallella delkurser vi grundstudenter i lingvistik läser. I vanlig ordning fick vi se en Powerpoint-presentation, vars ämne just i dag var hur vokaler bildas. Även om detta är avancerat så är det oerhört intressant också. Den viktigaste delkursboken har jag dessutom beställt via nätet och fick hemskickad i går vilket innebär att jag nu kan läsa i lugn och ro utan att behöva tänka på att boken ska lämnas tillbaka en viss dag. Trots att jag har läst 1,5 högskolepoäng fonetik hösten 06 - det var då jag läste på Campus i Helsingborg - så innehåller kursen i talkommunikation en hel massa som är nytt också för mig. Därför är varje ledig stund hemma värdefull på så sätt att jag då tar tillfället i akt att läsa kurslitteratur - vilket tog upp nästan hela den föreläsningsfria gårdagen. Jag har inte desto mindre börjat fatta alla de fackuttryck som förekommer - till exempel formanter - så det är väl bara att köra vidare. En annan sak som sker nu närmast är att vi ska göra posterpresentationer i grupper, och den grupp jag ingår i ska göra en om manligt och kvinnligt språk. Därför gick en del av gårdagen också åt till att försöka leta fakta om detta ämne.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0