Schackrutor och pastellmålning

Eftersom det är dags för ett av mina inte särskilt många besök i Vejbystrand i morgon har dagen bland annat ägnats åt bakning. Det blir faktiskt ofta så när det är kalas inom familjen, att jag antingen får beställningar eller bakar på eget initiativ och i dag är det fråga om det senare. Det blev en klassiker kallad Schackrutor, vilket är mördeg som delas i två delar. Den ena delen smaksätts med vaniljsocker och den andra med kakao och sedan rullas delarna ut till längder och läggs först två och två intill varandra, och i ett lager ovanpå samma sak men med färgerna omvända så att det bildas ett schackmönster. Längden skärs sedan i skivor och gräddas i ugnen. Precis när jag skulle ta ut den ena plåten ringde mamma på dörren för att ge mig en av mina gamla pastellmålningar som hon hade fått inramad i en butik i stan. Målningen har tidigare tillhört morfar - han fick den i 70-årspresent för snart fem år sedan - och nu är det ju bra att den bara slipper stå någonstans och samla damm :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0