Handledning i Lund

En uppdatering om hur uppsatshandledningen i Lund gick är nu  på sin plats enligt mig. Jag åkte hemifrån strax efter halv ett för att strax innan två infinna mig på Dialekt.- och Ortnamnsarkivet eftersom jag hade bestämt möte med handledaren i namnforskning, innan det var dags att ge sig iväg till Språk- och Litteraturcentrum för handledning på C-uppsatsen. Enligt läraren i namnforskning arbetar jag på precis rätt sätt så det är bara att fortsätta.  Det är meningen att det slutliga skriftliga arbetet ska omfatta cirka tio datorskrivna A4-sidor. Hur jag ska få ihop det är mig än så länge en gåta - men som sagt, tar jag bara tag i det så snart som möjligt så tror jag att sannolikheten är stor att det på något sätt fixar sig. Efter detta var det alltså dags att se vad handledaren på C-uppsatsen hade att säga om det jag hade mailat in till henne. Mötet på Språk- och Litteraturcentrum tog cirka en timme, och jag kan inte säga annat än att de tips jag fick är sådant jag absolut kan jobba vidare med, bland annat att använda tabeller för att illustrera vissa av de exempel jag tar upp i resultatdelen. Fick dessutom några datorskrivna sidor där det beskrevs hur jag ska gå tillväga. Dessa sidor har jag i skrivande stund inte hunnit kolla på men ska ta tag i det fortast möjligt (igen ...). I färdigt skick ska uppsatsen omfatta mellan 25 och 30 sidor (detta är rekommenderat antal) men det kan variera från fall till fall beroende på vilket ämne man skriver om och även beroende på vilken metod man använder för att få svar på de frågor man ställer i inledningen. Det som står närmast i tur för min del när det gäller uppsatsmanuset är enligt handledaren att ännu mer utveckla det kapitel där jag beskriver den metod och det material jag har använt. Dessutom har jag på ett ställe refererat till (hänvisat till) en bok som har betydelse för det ämne jag skriver om. Hon sa att det är bra om jag faktiskt citerar det som sägs i boken om det jag skriver om i uppsatsen, så det tänker jag också börja jobba med inom det närmaste. (Uppsatsen handlar alltså om förekomster av hjälpverbet "kommer" med och utan infinitivmärket "att", något som det tidigare inte har forskats så väldigt mycket på så vi får ju se hur mitt arbete går :))

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0