Sommarkväll med Paul Skoog och karaoke (Nanne Grönvall på skånska)

Precis som jag trodde blev det ganska fullt framför utescenen i går kväll när Paul Skoog skulle spela för oss. Han fick sällskap på scen av musikern Leif Axelsson samt tre av medlemmarna i Wizex, bland dem sångerskan Anna Sköld. Det blev en del allsång, gamla godingar som "Min gitarr" och "Jag tror på sommaren" och givetvis "Ingenting går upp mot Furuboda". Vi fick också höra en del låtar ur Wizex repertoar, till exempel 60-talslåten "Lipstick on your collar" som fått svensk text: "Läppstift på din krage", och dessutom fick vi även lyssna till bland annat klassikern "Mjölnarens Irene". Det var väldigt trevligt att lyssna till dessa gamla bekanta låtar så jag måste säga att det var en trevlig allsångskväll. När kvällsprogrammet var slut (och jag hade gett Paul min bloggadress) var det dags för kvällsfika. Vi som deltog i solskensveckan var hänvisade till personalmatsalen bredvid bryggan eftersom det var ganska fullt i matsalen - men det gick bra ändå. Efter fikat - ungefär vid tiotiden - bar det än en gång iväg till aulan för lite karaoke. Jag valde att framföra Nanne Grönvalls "Håll om mig", och cirka fem minuter innan det var min tur kom jag på att jag skulle testa att sjunga låten på skånska. Så det gjorde jag, och dessutom flörtade jag något vansinnigt med den samlade publiken. (Meningen var alltså INTE att driva med originalet utan endast att göra en egen version, dessutom är det faktiskt ganska få som har hört mig sjunga på skånska.) Jag agerade ungefär som om jag befann mig på en bar i Vilda Västern :D Som om inte detta vore nog så skrek jag en aning för mycket (och detta var alltså också medvetet) vilket gjorde att min röst lät väldigt annorlunda, tyckte faktiskt att det lät lite som Cruella De Vil i filmen "Pongo och de 101 dalmatinerna" :) Detta var alltså improviserat och det är som sagt det jag tycker är så kul med karaoke, att ens egen version kan bli totalt annorlunda mot det man är van att höra. "Håll om mig" är dessutom en av mina personliga favoriter från 2005 års melodifestival, förutom att låten är jättebra så är ju Nanne Grönvall en alldeles lysande artist :)

I går uppträdde jag alltså också på Solskenstimmen, och tyvärr visade det sig att Johan hade glömt skivan med låten inne i skolbyggnaden, vilket gjorde att jag i stället fick sjunga till Youtube-musik från ledarnas laptop. Det gick bra det också, även om det inte sker varje dag att man byter ackompanjemang två gånger inför ett uppträdande :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0