Let's uppsatsjobba :)

För att sammanfatta den gångna helgen så kan jag ju säga att den har varit allt annat än lugn för min del. Såväl igår som  idag blev det uppsatsarbete för nästan hela slanten, och även om manusskrivandet ligger nere så är det ju inte precis vad min tankeverksamhet gör. Också idag har jag brottats med hur ordet "kommer" används som hjälpverb i Göteborgs-Posten från 2004, och koncentrerat mig på de fall där infinitivmärket är utelämnat. Detta arbete kommer med stor sannolikhet fortsätta i morgon (ni såg precis ett exempel på fall jag intresserar mig för i uppsatsen: kommer med stor sannolikhet fortsätta :)) och jag kan tala om att jag nu räknat de 25300 av totalt 34618 träffar med "kommer" (då ingår även träffar där "kommer" uppträder som huvudverb) men alltså intresserat mig för och antecknat de fall där infinitivmärket är struket. Nu har jag ju "bara" drygt 9000 träffar kvar att gå igenom för att kolla efter nya förekomster av "kommer" utan infinitivmärke, saken är å andra sidan den att samma arbete kommer att repeteras längre fram för att leta efter träffar med "kommer" i kombination med infinitivmärke. En positiv sak som dock har visat sig är att jag faktiskt har lätt för att koncentrera mig på detta arbete så det ska nog gå bra framöver också :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0