21 januari

Ni som tycker att jag är galen får gärna tycka det - men igår satt jag i x antal timmar och räknade "kommer" som hjälpverb på Språkbankens hemsida. Ett arbete som kan tyckas enformigt och det håller jag faktiskt med om - känns dock bra att ha kommit ytterligare en bit på väg. Å andra sidan är det så att mitt besök på universitetet i morgon eftermiddag inte berör uppsatsen utan de två kvartsfartkurser jag ska läsa under vårterminen, så det var faktiskt lite grann - eller snarare till ganska stor del - därför som jag såg till att få så pass mycket gjort i går kväll. Jag är nämligen sådan, när det gäller skolarbete, att när jag väl har kommit in i en uppgift så jobbar jag på och kan faktiskt ha svårt att slita mig från det. Nu är det ju absolut inte hela Språkbankens sida jag använder mig av utan bara tre delar, så kallade korpusar, den ena är August Strindbergs romaner, den andra är Press 65 (en tidning från 1965 som var helt obekant för mig innan jag började jobba med uppsatsen) och den tredje är Göteborgs-Posten från 2004. Igår kväll var det bara Göteborgs-Posten jag sysselsatte mig med men det räcker gott och väl, det jag räknade var nämligen: hur många ord finns mellan ordet "kommer" och meningens infinita verb, det vill säga hur långt är "komplementet"? För att underlätta räknandet, när det blir dags för det, så satt jag och gjorde en massa 5-staplar i anteckningsblocket allteftersom. Det blir lättare att hålla reda på det då :) men jag längtar faktiskt till den dagen då uppsatsarbetet är färdigt.

Och tack Josse för kommentaren!!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0