Karusellkakor

För att fördriva tiden nu i kväll (tiden i för- och eftermiddags försvann som blixten på grund av - någon som blir förvånad? - arbete med uppsatsen) så har jag bakat en riktigt fin sats med kakor till eftermiddagsfikat i morgon. Jag ska erkänna att jag bakar väldigt ofta på fredagar - bara för att det är roligt och för att jag gillar att testa nya saker. Denna gång blev det en sorts småkakor kallade karusellkakor - de benämns även jitterbuggare av vissa - och de är lite småknepiga att göra men det är faktiskt enligt mig lite av charmen. Hittills har de också blivit jättebra varje gång jag har bakat dem. Grunden är vanlig mördeg med ägg som man sedan kavlar ut. På denna platta brer man sedan marängsmet - akta kanterna så att det inte rinner över - och om man vill kan man färga marängmassan innan man brer ut den. Efter att ha tagit kakorna ur ugnen och städat upp ser jag nu fram emot en skön nattsömn. Nu kom jag även på att just den sortens kakor som jag bakade idag har jag faktiskt bjudit Morfar på vid något tillfälle, och han gillade dem faktiskt vilket även jag gör - hade jag inte gjort det så hade jag ju inte bakat dem :) Detta är faktiskt andra veckan i rad som jag fredagsbakar, förra veckan blev det chokladmuffins vilka nu tyvärr är slut. Får se vad jag hittar på nästa gång jag bakar, det kanske blir sockerkaka eller något annat :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0