Föreläsning i namnforskning

Ja, det var dags för ett besök på Dialekt- och Ortnamnsarkivet i Lund idag. Tyvärr så var min taxi från Ängelholm till Lund en aning försenad, dock så dök den upp till slut så jag kom fram precis innan föreläsningen startade (man vill ju inte missa något!). Vi som läser denna kurs (och vi är bara två stycken) ska göra varsin skriftlig utredning inom namnforskning. Att komma på ett lämpligt ämne har varit något som jag har upplevt som svårt men nu är det bestämt att jag ska koncentrera mig på ortnamn i Ängelholmsområdet. Har även fått tips om Dialekt- och Ortnamnsarkivets hemsida, som jag besökte så fort jag kom hem från Lund nu i eftermiddags. En del jobb med namnforskningen blev det innan jag bestämde mig för att återuppta arbetet med C-uppsatsen - vilket har legat nere i typ en vecka eftersom jag har ägnat en hel del tid åt att läsa in mig på den litteratur som ingår i namnforskningskursen. Det kändes faktiskt bra att återuppta uppsatsarbetet, och faktiskt så blev det tre timmars oavbrutet arbete. Detta beror på att jag satt och kollade treordskomplement mellan "kommer" och meningens infinita verb i GP 04. Det är absolut inte så att jag påbörjade detta arbete idag, tvärtom så har det pågått några dagar men det är först nu jag känner att jag har kommit en bit på väg. Fortfarande arbetar jag på det sättet att jag gör 5-staplar i kollegieblocket, och en del manusskrivande har det också blivit - de resultat jag kom fram till idag kommer dock inte att skrivas in i manuset förrän tidigast i morgon.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0