Skola igen om en vecka ...

... så tidigt på onsdag eftermiddag denna vecka blir det till att åka in till biblioteket för att kolla efter de böcker som är mest relevanta i nuläget. Kursen jag ska läsa är upplagd på det sättet att två delkurser läses parallellt, med vardera två föreläsningar per vecka, vilket innebär att jag kommer att vara nere i Lund fyra förmiddagar i veckan. Det låter mycket - speciellt med tanke på att resan ner tar nästan en timme - men jag kan ju använda eftermiddagarna till att läsa, det har jag alltid gjort innan. I dag har det för överigt blivit s att jag via nätet har beställt en av de första kursböcker som kommer att användas. Just den boken frågade jag efter på Stadsbiblioteket sist jag var där, men nu har jag alltså beställt den via nätet. Det beror mest på att det enligt litteraturistan är hela 220 sidor i den boken som är relevanta för kursen. Visserligen kostade boken 224 kronor på den sida där jag beställde den men jag tycker ändå det är bättre att ha den själv än att man ska behöva låna om den gång efter annan. I en del av de andra böckerna som kommer att användas är det relevanta sidantalet mindre, men det blir ändå en del att läsa - som alltid när det gäller högskolestudier. Det är alltså grundkursen i lingvistik jag ska läsa, tror att det blir väldigt intressant. Vad jag kommer att göra är alltså att efterfråga böckerna som kommer att användas både i "Språkets struktur och funktion" och "Fonetikens grunder". Det har visat sig inte vara så hiskligt många böäcker jag behöver få tag på, jämfört med vad fallet har varit när jag har läst svenska. Det beror dels på att jag redan har en del av kurs- och referenslitteraturen själv, och dels på att en del material delas ut på föreläsningarna.
  I dag har jag för övrigt jobbat en del med min kusliga uppsats i svenska. En slutsats jag kom fram till - det gällde andelen strykningar av infinitivmärket i en av de korpusar jag har använt - visade sig inte stämma alls, men anledningen till det var bara att jag hade glömt att räkna med en massa fall där ingen typ av ord finns mellan "kommer" och satsens huvudverb. Så kan det gå - men det var ju tur att jag själv upptäckte vad felet var - fuska skulle jag aldrig göra. Den korpus jag räknade i inehåller så pass omfattande material att det är lätt att tappa tråden, men jag hittade den som sagt igen. Vad jag själv också har märkt är att jag har blivit mycket duktigare på att dra slutsatser, vilket är något som jag alltid har tyckt är väldigt svårt ibland. I arbetet med C-uppsatsen tycker jag dock som sagt att just det har gått över förväntan, men om man bara undviker saker man har svårt för så lär man sig ju heller inget.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0