11 augusti

När jag precis - för sisådär fem minuter sedan - kollade min mail noterade jag att jag hade fått ett medddelande från den lärare som har hand om namnforskningskursen på Språk- och Ortnamnsarkivet i Lund. Hon var faktiskt väldigt nöjd med det jag hittills har skrivit - vilket jag blev aningen förvånad över, faktiskt. Nu återstår endast lite småändringar innan den slutliga versionen skickas in och enligt mailet avslutas kursen någon gång i september när jag varit nere en gång till och träffat den ansvariga läraren. (Av mailet att döma verkade det dock som att jag absolut inte kommer att bli underkänd med tanke på vad jag har presterat hittills i kursen!) Måste erkänna att det känns bra att vara så nära slutet när det gäller denna självstudiekurs, för sedan är det ju även så att jag nu i höst också ska lägga fram min C-uppsats i svenska.
  När jag skriver detta är jag även just hemkommen från Danmark, där jag har tillbringat dagen tillsammans med pappa och Cia. De hämtade mig hemmavid strax efter halv tio i förmiddags varefter vi åkte till Helsingborg för att ta färjan över till Helsingör. (Jag passade då även på att köpa en förpackning hårda fruktkarameller, "Fruit Drops" i kiosken på båten.) Väl framme i Danmark blev det till att sätta sig i bilen igen för att köra mot byn Humlebaek, där Louisiana ligger. Det första vi gjorde när vi kom fram var att gå runt och titta på den samling av konst som finns där.  Bland annat har Louisiana en del tavlor av en konstnär vid namn Asger Jorn, och jag kände faktiskt igen en av hans tavlor, "Dödsberusade danskar", vid första anblicken utan att ens först ha tittat på den skylt där tavlans titel, året den målades och konstnärens namn står. (Så kan det gå när man läser för mycket i Bra Böckers Lexikon!) Efter att ha kollat runt lite till bestämde vi oss för att ta en fika i muséets café, för min del blev det ett wienerbröd och en kopp kaffe. Efter fikat fortsatte rundturen och när vi hade sett allt som fanns att se körde vi tillbaka till Helsingör för att hinna äta lunch och gå runt och titta lite i affärer innan det var dags att ta färjan tillbaka till Helsingborg. Vi stannade och åt på en restaurang mitt i stan och eftersom det var fint väder satt vi utomhus. Pappa och Cia åt panerad spätta medan jag valde biff och pommes frites med sallad. Efter detta hade vi fortfarande lite tid på oss innan det var dags att återvända hem så det blev att gå runt lite till. Därefter tog vi båten tillbaka till Helsingborg och sedan körde pappa och Cia mig hem. Tack båda två för en jättetrevlig dag!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0