Första uppsatsseminariet ...

... var det dags för idag. Alltså samlades gruppen på Språk- och Litteraturcentrum i Lund vid fyratiden. De två uppsatser som lades fram handlade dels om användandet av bland annat engelska lånord i musik- politik- och sportbloggar på nätet, dels om ledare i ett antal olika veckotidningar. Varje opposition, som det heter, gick till så att den som hade granskat uppsatsen (opponenten) gav sin sammanfattning av hur den som skrivit uppsatsen (opponenten) gått till väga. Dessutom lyfte opponenten fram vad som var uppsatsens bra respektive mindre bra sidor. Ska jag vara ärlig så tycker jag att det är bra att uppsatsseminarierna är obligatoriska att närvara vid eftersom även åhörarna (förhoppningsvis) lär sig mycket. Jag passade på att vid båda oppositionerna anteckna vad som sades så att jag kommer att vara åtminstone lite förberedd den dag det är min tur att sitta och svara på alla dessa frågor. Jag har varit med om en opposition tidigare, det gällde då min B-uppsats men om jag ska vara ärlig (igen!) så gick den oppositionen för min del åt ***. Det var därför jag nu passade på att anteckna vad som kom fram under diskussionerna, inte för att jag faktiskt tror att det kommer att göra det mycket lättare för mig utan för att vara åtminstone lite förberedd. Jag upplever ju skrivandet av C-uppsats som något väldigt svårt - speciellt de gånger man kör fast - men jag tror att jag är långt ifrån ensam om det. Förutom att jag har läst igenom de uppsatser som framlades vid oppositionen läste jag i förmiddags även igenom de två kapitel i den 400-sidiga kursvboken i semantik, som kommer att tas upp på föreläsningen på tisdag i nästa vecka.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0