Föreläsning i Lund idag igen ...

... och det var faktiskt väldigt intressant. Ämnet för dagens lektion var "Word Meaning", fast på svenska då - med andra ord  det faktum att ett och samma ord kan ha olika betydelser beroende på i vilket sammanhang det används. Hört talas om idiom någon gång? Detta var ett uttryck som var välbekant för mig redan innan jag började läsa denna kurs i semantik och lexikologi, men som jag brukar säga: kunskaper är till för att utvecklas och fördjupas. Idiom är alltså ett uttryck där man inte kan lista ut betydelsen utifrån de ingående orden. Sådana uttryck använder vi alla dagligen utan att tänka på det :) Idiomatiska uttryck, som det heter, var en av de saker som togs upp på föreläsningen och när man kom hem var det bara att sätta sig med kursboken igen för att läsa in sig på nästa kapitel som tas upp på nästa veckas föreläsning. Jag passade även på att kolla min mail och noterade då att jag hade fått ett meddelande från kursföreståndaren som hade rättat de trefrågorshemskrivningar vi fick ut i slutet av oktober. Det visade sig att jag fått betyget G på alla tre frågor, och även om läraren hade en del synpunkter på det jag hade skrivit (varje student hade med detta mail fått sin individuella skrivning där läraren hade infogat sina kommentarer) så var jag nöjd.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0