En lundastudents blogg

Välkommen till min "värld i låtsasvärlden" - för att citera en gammal gymnasiekompis :)

Jo, även jag har skaffat mig en blogg nu (det var verkligen på tiden eftersom båda mina systrar har varsin och den ena av dem har tyckt att jag skulle följa hennes exempel. Inte för att jag tror att jag har något speciellt att berätta, men ... vi får väl se!

Jag är nämligen student och som sådan är mitt liv SYNNERLIGEN inrutat eftersom mina dagar till stor del består av att läsa kurslitteratur och göra skoluppgifter. Jag läser etnologi (hur vi lever i Sverige då och nu kanske man kan säga) på universitetet i metropolen Lund. Men bor i Ängelholm. Att pendla den här hiskliga (?) sträckan på cirka sex mil varje dag det är föreläsningar är ... tja - man vänjer sig. I höstas läste jag samma ämne - folklivsforskning - men de stora skillnaderna då mot nu var att dels var den kursen på halvfart (15 högskolepoäng) dels låg tonvikten, mer än i den kurs jag läser nu, på kulturmöten och kulturkrockar mellan svenskar och invandrare. Så finns det likheter också, nämligen att just KULTUR är en av de saker som betonas starkt. Om jag i framtiden tar en kandidatexamen kommer det dock inte vara etnologi utan svenska som är mitt huvudämne. Huvudämnet i examen på universitet/högskola måste omfatta minst tre terminer på helfart inom ett och samma ämne - samt tre ytterligare terminer innehållande andra ämnen - så eftersom jag för x antal terminer sedan läste svenska på högskolan i Helsingborg och har de två första nivåerna (A och B) i svenska så är ju saken ganska klar OM nu den dagen skulle komma. Hur många högskolepoäng har jag? Någon där ute - med akademisk erfarenhet kanske -som vågar sig på en vild gissning? Svaret, mina vänner, är 82,5 högskolepoäng varav 60 - två terminers heltidsstudier - i svenska och resten i etnologi. Har också ganska precis sökt kurser inför hösten, så har vi tur (?) så kommer jag att läsa en nivå till i svenska, annars blir det sannolikt konstvetenskap.

Skriver mer i morgon, nu kallar sängen :O

So long

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0