Carl Lösnitz

Har ni kollat in min profil så har ni säkert sett att jag beskriver mig själv som "musikalisk". Borde kanske egentligen vara "musikintresserad". Jag lyssnar på - och sjunger - i stort sett all sorts musik, från rock till musikal, och sitter just nu & skriver med en, enligt mig, mycket bra skiva i bakgrunden. Skivan är "Tio spår" från 2002 och artisten är en textförfattare/kompositör/musiker (men i grunden SO-lärare) från Skövde vid namn Carl Lösnitz. Om någon därute tycker sig känna igen det namnet så beror det på att han bland annat har varit med och skrivit låten "Give me your love" som Fame vann Schlager-SM med för fem år sedan. Hans musikaliska meritlista är dock längre än så - exempelvis är "Give me your love" bara en i raden av alla låtar som Carl Lösnitz i egenskap av kompositör och/eller textförfattare lyckats placera på Svensktoppen. Skivan "Tio spår" drar lite grann åt countryhållet och innehåller till största delen lugna låtar men även en del upptempo. En av låtarna handlar om Don Quijote - den spanska 1600-talshjälten som slåss mot "jättar" som egentligen är väderkvarnar. En annan, countryballaden "Die in your arms" är min personliga favorit av skivans låtar. Den låten har Carl Lösnitz skrivit tillsammans med Calle Kindbom som han även skrev "Give me your love" tillsammans med. Just "Die in your arms" har jag själv framfört inför publik vid två tillfällen, dels på en festival i början av mars 2003 inför en fullsatt salong på Kristianstads teater, dels i juli samma år då jag uppträdde på ett lägerbål i Yngsjö utanför Kristianstad.
Vad kanske inte många vet  är att Carl Lösnitz också har skrivit en hel del visor som en av hans kompisar, vid namn Paul Skoog, har spelat in (och som jag för övrigt vid en del tillfällen själv har framfört inför publik). Paul Skoog har musiken som bisyssla - mycket duktig både som sångare, instrumentalist och låtskrivare - men jobbar med information och reklam på en folkhögskola utanför Kristianstad - en skola som för övrigt hans nu 88-årige pappa grundade i början av 1960-talet. Nu råkar fallet vara det att Paul Skoogs yngsta dotter Linnea och jag konfirmerades tillsammans sommaren 1998, samt att vi också har gått i samma gymnasium, och det är genom Linneas familj som jag har lärt känna Carl Lösnitz. Så ni förstår att det fanns en alldeles speciell anledning till att jag blev jätteglad när Fame vann den svenska uttagningen till Melodifestivalen för fem år sedan. (Minns för övrigt att jag tyckte hela startfältet då var jättebra och visste att konkurrensen mellan artisterna var hård, så jag tyckte ju det var roligt att Fame höll hela vägen.)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0