Rosa mandelkakor

Har nästan precis kommit hem efter att ha varit ute i Vejbystrand hos pappa och Cia. När jag kom fram var de tyvärr ute med bilen och eftersom det var över en timme tills bussen skulle gå tillbaka mot Ängelholm bestämde jag mig för att vänta och se om de dök upp. Mycket riktigt kom de körande efter bara en kort stund och de blev naturligtvis glada att se mig. Det visade sig att de hade varit och handlat - sådant måste ju göras ibland. Att jag hälsade på dem just idag berodde på att jag hade bakat en hel sats, cirka 50 stycken, småkakor efter ett recept i ett Allers-nummer från förra året som jag fortfarande har kvar. Grunden till kakorna är vanlig marängmassa - äggvitor och strösocker - som man färgar med karamellfärg och blandar ner mald mandel i. Smeten klickas sedan ut till toppar på bakpappersklädda plåtar och gräddas i 125 grader varm ugn i mellan 45 minuter och en timme. Kakorna kan göras ofärgade men jag valde som sagt att ha i några droppar röd karamellfärg. Både pappa och Cia, hans sambo, blev mycket förtjusta i kakorna vilket jag naturligtvis tycker är roligt. Kanske att jag låter dem gå i repris någon gång. Jag kommer att baka även nästa helg eftersom Micke, min äldsta lillebror, fyller år den 16 juni. Då blir det dock inte maränger utan mördegskakaor med sylt, vilka jag har gjort en gång innan och som då blev väldigt populära hos alla fyra syskon. Det är ju alltid kul när man kan glädja folk ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0