Dessa j-a regeringsbeslut!!!!!!!!

Okej, nu kommer jag skriva ett ARGT inlägg. Känsliga läsare varnas.

Från och med den 1 juli i år tas möjligheten till tidsbegränsad sjuk- och aktivitetsersättning bort, enligt ett beslut från borgarna som klubbades i riksdagen den 4 juni. Nu undrar ni kanske vad som menas med sjuk- och aktivitetsersättning. Aktivitetsersättning är en form av förtidspension för ungdomar med funktionsnedsättningar (märk att jag inte skriver handikappade ungdomar eftersom Socialstyrelsen har beslutat att man inte längre får använda denna formulering som, helt rätt enligt mig, har spelat ut sin roll eftersom det har använts för ofta. Ordet handikapp får alltså enligt Socialstyrelsen inte längre användas - och om man använder det som om det vore en egenskap hos individen borde det enligt mig vara straffbart - utan det är funktionsnedsättning som gäller) upp till och med 29 års ålder, därefter har man, om arbetsförmågan av Försäkringskassan bedöms vara fortsatt nedsatt, sjukersättning. Eftersom jag har en funktionsnedsättning (lindrigt rörelsehinder) anser Försäkringskassan min arbetsförmåga vara helt nedsatt och jag har därför haft rätt till hel aktivitetsersättning. Att nu möjligheten till tidsbegränsad sjuk- och aktivitetsersättning tas bort beror på att man vill få ut fler i arbete. De som redan är beviljade sjuk- eller aktivitetsersättning för en viss tid kommer dock, enligt vad Försäkringskassan skriver på sin hemsida - jag har precis varit inne och kollat -, att få behålla ersättningen för den tid de beviljats för. Eftersom jag redan har fått skriftligt beslut om aktivitetsersättning tror jag därför att det är aningen för tidigt att oroa sig. Det betyder dock inte att jag är positiv till beslutet eftersom regeringen enligt mig och säkert också enligt många andra har börjat i helt fel ände. På en sida på Internet läste jag ett långt inlägg som en person har skrivit i denna fråga. Denna person ansåg att vad som gäller för att få ut fler i arbetslivet är att "...bereda plats för människor som inte är hundraprocentare (...)", vilket jag håller med om till hundra procent. Det är detta som jag anser att regeringen har glömt bort när beslutet utformades. Någon har även sagt att regeringen lägger ett alltför stort ansvar på ersättningstagaren vilket jag också håller med om. Det enda positiva jag kan se med detta förslag är som sagt att det finns övergångsregler som innebär att  Försäkringskassan inte kan ändra ett redan fattat beslut.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0