Skön musik

Sitter och lyssnar på Paul Skoogs senaste (från  2007) skiva, "Till en vän." Förutom nyskrivet material innehåller den även en del lite äldre låtar, bland dem "Ta hit din längtan" som Family Four tidigare har spelat in. Just den låten är enligt mig en av de riktigt bra på denna skiva, som genomgående innehåller bra material. Paul Skoog har även med en av sina egenhändigt skrivna låtar, en vals med titeln "Sången till dig". Eftersom jag sedan länge är ett stort fan av hans upptempolåtar är det roligt att här även höra ett av hans lugnare alster. En häftig sak är att en av låtarna, "Då finns inga ord" är skriven av en kvinna från Ängelholm, Gun Sjödin. Även om skivan innehåller lugnt material som ger tid för eftertanke är det även roligt att höra de lite snabbare låtarna, som Stefan Jämtbäcks "Visst är det väl konstigt". Slutligen innehåller skivan bland annat tre stycken låtar av min stora idol Carl Lösnitz, som i "Låt solen värma dig idag" visar att han har en stor talang inte bara vad gäller ballader utan även upptempolåtar. De andra två låtar han har skrivit till skivan, "Vägen till en vän" samt "I mitt rum" är båda ballader, den förstnämnda uppträdde jag med vid ett tillfälle på Furuboda tidigare i somras medan den andra är en godnattvisa, typ aftonbön, med väldigt vacker text. Som jag har sagt i ett tidigare inlägg är både Carl Lösnitz och Paul Skoog väldigt duktiga när det gäller att komponera vacker musik och skriva fina texter.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0